Autosklo | Povinné ručení | Kup si lego | Psí plemena | pioneer | Auta, Autobazary | Volná místa | Apartment Prague | iphone | Hračky
Hardware
Hardware → Komponenty

Nepodceňujte prach v počítači

Autor: Miroslav Tydlačka → 10. červenec 2006, 22:32 → 7410x přečteno
Počet komentářů: 30 | Přidat komentář

Linkuj si !

Prach není přítelem vašeho počítačeDostal se mi na opravu nefunkční počítač. Prostě nefungoval, něco prý zasmrdělo a klid. Po otevření skříně jsem nechápal, kolik prachu může takový počítač nasbírat během svého provozu. Je mi jasné že vždy nějaký ten prach počítač nasaje, a že množství prachu je úměrné vašemu prostředí v domácnosti atd. Ovšem tolik prachu byl můj dosavadní rekord při opravě PC.

Zaprášený procesorPo prozkoumání a vyfoukání prachu z PC jsem zjistil, že zdroj se tzv. uvařil. Množství prachu ve zdroji a nejenom tam byl tak intenzívní, že zabránil přirozené cirkulaci vzduchu uvnitř skříně a tím pádem spálení součástek zdroje.

A to může děkovat, že to nepostihlo i procesor, protože podle přiložených fotografií měl co dělat aby uchladil sebe sama.

Proto radím:
Pravidelně si nechte počítač vyčistit od prachu! Nejlépe je to stlačeným vzduchem. Ten ovšem každý doma nemá. V případě nouze jde koupit stlačený vzduch ve spreji, osobně jsem ho zkoušel a opravdu s ním počítač vyčistit jde. Jen ta cena je trochu nadsazená. Nehledě k tomu, že vzduch ze spreje při delším stisku mrzne a ztrácí na výkonu. Vysávání vysavačem je neúčinné a při manipulaci ve skříni si jen koledujete o průser.

Pohled na otevřený case

Stlačený vzduch z kompresoru je prostě to pravé ořechové, a pokud máte na konci hadice trysku, která usměrní vzduch je to ideální, ovšem pozor! I zde platí nepsaná pravidla. Nenechávejte proudící vzduch mířit přímo na ventilátory od procesoru nebo zdroje hrozí buďto zadření nebo rozpadnutí ložisek! Je třeba tyto ventilátory ručně zastavit a po dobu profouknutí přidržet rukou nebo čímkoliv jiným jen abychom zabránili roztočení do maximálních otáček a tím znehodnocení chladícího ventilátoru. Nepouštějte přímo vzduch do CD mechanik (když už, tak jen s opatrností), snímací čočka je uložena na pružné hlavici a hrozí její vychýlení a tím pádem nefunkčnosti CD mechaniky.

Zaprášený zdroj 

Stlačeným vzduchem čistím PC už dlouhou dobu a při dodržování již zmíněných postupů se mi nestalo, že bych počítači jakýmkoliv způsobem ublížil.

(Omluvte menší neostrost přiložených fotografií, na kterých je vidět, jak může dopadnout počítač po cca 1 ročním používání)



1

Jiří Macich ml. → 10. červenec 2006, 23:29#

Plně souhlasím. Čištění útrob toweru se v českých končinách bohužel dosti podceňuje. Osobně si nechám všechno kompletně vyčistit v servisu každé tři měsíce. Každý měsíc pak měním filtr na ventilátoru přivádějícím do toweru vzduch (a s ním i prach). Pro případ mám doma i sprej se stlačeným vzduchem. To když vidím zvýšenou zaprášenost a nechce se mi počítač nosit do servisu nebo bez něj aktuálně nemohu být ani ty dvě hodiny ;-)

2

Johnyz → 11. červenec 2006, 09:15#

hmm to ja to radsi s tim prachem prodam. Je to tezsi a zakaznik si potom mysli ze ma nadupanej pc :))

3

Jiří L → 11. červenec 2006, 11:09#

hm tak nevím já počítač vysaju jednou za půl roku, zdroj čístím ručně tak jednou za rok – zatím se mi nestalo že by byl problém a to tu mám docela prašné prostředí, nosit co tři měsíce komp do servisu mi přijde jako paranoia ale každý svého času pánem ….

4

Lotrik → 11. červenec 2006, 11:22#

JJ … prach v počítači je na dvě věci … mám kompa v záruce, takže dovnitř nesmim, a každy dva měsice ho vozim kvuli tomu do servisu …. a to doma zas tak prasno neni … kdyz sem mela kompa cca pul roku, tak me nenapadlo ho tam odvest .. a zacal stavkovat … a bylo to prachem :(

5

Max → 11. červenec 2006, 13:14#

ale take cisteni TV po 20 letech
je taky zazitek :)

6

Jiří Macich ml. → 11. červenec 2006, 15:26#

Jiří L.: Proč ho tam nosit? Zavolám, technik přijede, odveze a za dvě hodiny zase přiveze ;-) Těch 60 Kč za cestu mě čtyřikrát do roka neožebračí.

7

Migelo → 14. červenec 2006, 20:18#

Dík za článek. Hned jsem 2 počítače co mám doma dneska vyčistil…
Použil jsem z dálky pár cm vysavač a pak jsem to profoukl ruční pumpičkou, která slouží na nafukování “gymnastic ball” nebo taky třeba nafukovacího lehátka. Píšu to proto, že třeba to někdo doma má a uvítá to víc než kupovat vzduch ve spreji ;-)

8

Tydla → 14. červenec 2006, 21:17# Redaktor blogu

Super, tak to jsem rád že si někdo pomohl k vyčištění PC a nečekal na to až mu PC zkolabuje.

9

Michal → 23. červenec 2006, 01:00#

Na starém PC mě tohle čekalo tak jednou za půl roku a nejvíc byl ucpanej právě zdroj – toho jsem nemilosrdně – ze strany nasávání vysál vysavačem – ale pozor dělejte to opatrně s vysavačem se nedotýkejte jednotlivých karet…Teď jsem si pořídil keys s filtrama a jednou zhruba za 3 měsíce je vysaju a hotovo – filtry se daj koupit zvlášť – vřele doporučuju , anebo pak jít do vodníka atp.

10

Surgo → 21. září 2006, 04:00#

Vodnik prach vyresi jen trochu protoze se nedelaj zdroje urceny k vodnimu chlazeni a tak byt jen jeden ventilator nasava prach do cele skrine. Ale porad lepsi nez cistit lopatky ventilatoru zdroje, chipsetu na mb, na procesoru, na grafice a u vysavaciho (nebo i nasavaciho) ventilatoru. Kuraci jiste znaj jaka je to pracicka :-)

11

Sally → 27. září 2006, 21:07#

Ten kdo nosí PC do servisu, nebo si dokonce zavolá servisáka dom a to kvůli prachu, tak to mi připadá jako rozmar. Nebo je to člověk netechnického typu a nebo tento člověk nevidí onu rozkoš do otevřeného case. Já vlezu do bedny jen při instalaci HW a nebo když potřebuji resetovat bios. (cca 3x ročně). Toho prachu tam není tak apokalipticky, ale když už jsem v tom tak použiji fén a štěteček s dlouhýma štětinama. Stlačený vzduch ve spreji má vzkutku přemrštěnou cenu.

12

Dj koli → 20. prosinec 2006, 20:27#

jo už je na čase to vyčistit já mám otevřenej comp takže 2x tolik prachu

13

Luboš → 5. leden 2007, 02:20#

Nedávno jsem taky čistil počítač od pracu, jelikož máš ventilátor vpředu na toweru. Kousek za ním mám TOHLE a nevěřili by jste, kolik v tom žebrování (po sundání ventilárotu) může být prachu. To jsou neskutečný chcuchvalce, vypadá to jako špinavá vata :)
Rozebral jsem i zdroj a tam to taky bylo pěkný :)
Bral jsem to tedy jen vysavačem, ale samozdřejmě velmi opartně, abych ničemu neublížil.

Jednou jsem v práci (v nemocnici, cca 4-5 let zpět) čistil jeden starej počítač, a věřte nebo ne, po vyfoukýní ze skříně vypadlo prachu, že by se dal hodně stlačeně naskládat do půllitru. Prostě jsem se nemohl asi pul hodiny pořádně nadechnout :)

Závěrem, zkuste si doma jen tak “ze srandy” otevřít počítačovou skříň. Garantuji, že budete překvapeni.. :)

14

Johnyz → 5. leden 2007, 11:03# Redaktor blogu

asi ne když mám notebooka :D

15

Dum → 4. březen 2007, 21:54#

Ahoj dobrá debata já ho taky čistím vzduchem z vysavače, mám k tomu jeden starej s vyčištěnou hadicí a zapojuju ho odráceně no a výsledek??? výborný. Jenom nevím, čím mazat ložiska větráku, zatim je mažu olejem na šicí stroje, ale jestli to je dobrý nevím, no mě to funguje zatim bez problému ahoj

16

Tydla → 5. duben 2007, 23:27# Redaktor blogu

Ano ten olej je asi to pravé. Jenže jsem zjistil, že jestliže takhle začnete mazat ložiska na zdroji, procesoru nebo gr. kartě je to vždy jen dočasná záležitost. V podstatě si takhle pomůžete na pár měsíců a vše se bude opakovat.

17

Marcel → 7. duben 2007, 05:11#

JO TO TAKY ZNÁM VYSÁVAT OD PRACHU COMP… A TY SWITCHE CO MI VYSÁL VŠEM DOPORUČUJI…HA HA HA.
ALE OD JISTÉ DOBY CO JSEM SVÝ PŘÍTELKYNÍ ŠTÍPNUL SILONKY A UDELAL JSEM SI ZNICH NA KAŽDEJ VĚTRÁK JAKOBY FILTR,TAK UŽ NEVYSÁVÁM.
A UČINNĚ TO FUNGUJE A JA MAM O STAROST MÍN.

18

Jekyll → 7. duben 2007, 12:11#

Ahoj všem!Já to dělám každej měsíc a to tak, že hodně jemným měkkým štětcem nejdříve opatrně smetu ze základní desky a ostatního hardwaru prach,zároveň teda mám přitom zapnutej lux,je to hned a po měsíci tam zas tolik prachu neni.Dobrá rada s těma silonkama,ale nemám přítelkyni.

19

Dum → 9. duben 2007, 01:12#

Pro Tydlu ano máš pravdu s tím, že je to dočasné, no na něktré starší grafické karty už ale nový větrák nekoupíš, teda já ho scháněl a nesehnal, tak sem to opětovně mazal, no a na procesor taky, to by si pak musel asi měnit furt celé chlazení

20

XxX → 9. duben 2007, 13:16#

hh…moh bych se kouknou dovnitř... Nejsem astmatik, tak se snad neudusim… :)
Před půl rokem mi skončila záruka.
Ale kompa mam čištěnýho naposledy při výrobě. :D
(cca 3 roky zpátky)
Ale za tejden dostanu nový WindowZy, a čištění vnitřku PC bude jedna z částí...:)

21

Martin → 12. duben 2007, 23:59#

tolik prachu? to snad není ani možný, proto propaguji průhledné bočnice a pak se vam podobná věc nemuže stát

22

ijacek.007 → 26. červen 2007, 14:22#

No člověk by nevěřil co všechno jako servisní technik muže v pc najít. Ja narozdíl od autora tohodle článku dostal do ruky pc který fungoval a šel jen na právě již zmiňované vyčištění. To co jsem viděl ještě před otevřením pc nasvětšovalo tomu že v pc bude opravdu obrovský bordel to co jsem však našel vevnitř mě važně dostalo. Nenecham si to pro sebe a podělim se s vámi o tyto fotky protože to važně stojí za to. Podotýkám že pc jel a nevykazoval žadné problemy. zde najdete fotky

23

Luke → 21. listopad 2007, 14:57#

tak to je humus tolik prachu..ja si na to davam pozor a jednou za cas v pc uklidim…ale zalibily se mi ty silonky a udelam si filtr…je to prece jen lepsi

24

mixall11 → 26. prosinec 2007, 20:22#

comp treba občas upratať ale zaujímavé je že televízor zase nie ale to neviem prečo :)))

25

Tydla → 27. prosinec 2007, 21:53# Redaktor blogu

v televizi je to o něčem jiném nejsou tam ventilátory, které odsávají vzduch a tak se tam nic tak extrémně nezahřívá.

26

Muf → 29. prosinec 2007, 18:02#

Ale zahriva… by ses mozna divil:-)
TV je o necem jinem proto, pac na nekterych soucastech je nebezpecne napeti i po vypnuti pristroje ze zasuvky (kondenzatory, VF cast) a nemaji problem dat ti pri neodbornem zasahu takovou slupku, ze si pak rozmyslis do toho lezt nebo ne…:-D
PC je jine, na desku mi jdeze zdroje 5 nebo max 12V, takze to muze cistit kazdy “kutil” :-)

27

jaaax → 10. únor 2008, 18:51#

Olej je blbost – nic to nevydrží. Zkuste plastické mazivo AK2 ;-) vydrží v ložisku více než rok.

28

Flash → 23. únor 2008, 05:05#

Nechápu co řešíte s prachem. PC bohatě stačí vyčistit jednou za hooodně dlouhou dobu (klidně co dva roky) a to většinou dřív upgradujete, takže na čištění za život počítače ani nedojde. Nebudu dělat počítači sluhu a ta trocha prachu ho nezabije (ano, opravdu to přežije).

29

crtec → 24. květen 2008, 13:34#

Tohle má být nejzanesenější počítač?! Nic proti autorovi, ale moc toho tedy nezažil. Až zase budu něco na servise čistit já, tak hodím odkazy. Můžu zodpovědně napsat, že jsem viděl daleko horší kousky ;-) Měl jsem na stole bedny. v nichž by se s klidem dalo něco pěstovat. Nemluvě o chladičích CPU, které byly tak zanesené, že nebylo ani vidět žebroví...

30

milan → 11. červen 2008, 14:09#

je tady jeste jedna vec… zazil jsem susne vrstvy prachu… ale kdyz se k tomu prida vlhkost ve starem dome, zvlhly prach se muze stat vodivy. Opravdu jsem to zazil na graficke karte. :-)

 
Přidat komentář
Jméno
nepovinné
nepovinné
  Formátovací příkazy Textile   

Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.



Předcházející článek »

Následující článek »