Jak se BFU webdesignerem stal ~ 2 strana | Ovsem.net - software, hardware, online hry, webdesign, Windows 7 / Vista / XP


Jak se BFU webdesignerem stal

Autor: Lenka Melčáková  |  11. říjen 2006  |  zobrazeno: 53 299×  |  99 komentářů

Jak se BFU webdesignerem stalNáš web většinou nebývá založen na negativních názorech nás redaktorů. Úspěšně se snažíme vyhýbat se kritizování různých programů a situací na internetu a ve světě. Ale již delší dobu mi nedá spát jedna věc a musím o ní napsat. Prostě musím, musím, musím. Proto se předem omlouvám běžným uživatelům počítače, kteří takoví nejsou, jak popisuji níže a také se omlouvám mladým lidem ve věku od 13 do 17 let, kteří jsou cílevědomí a pracují na sobě a vědí, že nic není zadarmo. Článek je psaný s nadsázkou, ale je v něm kus smutné pravdy. Snad mne pochopíte...

Kdo je to BFU

Krásný český překlad zní "Běžný Franta Uživatel." BFU poznáte snadno, zajde si do supermarketu a koupí si první počítač, který mu padne do oka za nějakých 25.000 Kč (hodnota PC je přitom asi 17.000 Kč). Pokud už počítač vlastní, tak v něm má stoletý prach, protože tu skřín logicky nemůže otevřít, aby neporušil reklamační řád. Nejčastější internetový prohlížeč je Internet Explorer, na ploše mu většinou visí kalendář ukazující, kdo má zrovna dneska svátek atd. Takových lidí je hodně a je to fajn, protože internet je mocný nástroj a skrývá plno netušených možností a obdivuji i ty starší, kteří si s počítačem opravdu poradí a jsou z internetu nadšení. Opačná situace nastává tehdy, kdy se BFU rozhodne stát profesionálem, ať v jakémkoliv oboru.

Jak BFU zjistí, že je grafikem

BFU měl v noci barevný sen a z toho usoudil, že má cit pro barvy. Opustí program malování ve Windows a stáhne si ten fotošop, o kterém psali někde na netu, že je to jeden z nejlepších grafických editorů. Rozdíl mezi malováním a Photoshopem je jako by jste skočili z pravěku do třetího tisíciletí. A tak objevil Ameriku, protože jak minule vyfotil novým digitálním fotoaparátem za 4.000 Kč svoji Boženku, tak měla škaredý jebák na čele a fotošop ho dokázal umazat. Také tou kouzelnou hůlkou se mu na fotce Boženky povedlo umazat pozadí, ale maličko jí to okousalo vlasy a prsty. Dále na něj fotošop chrlí nějaké #b5111b, #e25118 či co, ale když použije kapátko a se zavřenýma očima klikne kdekoliv na obrazovku, tak mu to vždy vybere nějakou krásnou a zářivou barvu. No a protože už BFU dávno trápila otázka, jak se vůbec dělají takové internetové stránky, tak si jen tak zkusil vytvořit grafický návrh. Určitě se mu povedl, protože i Láďa odvedle mu ho pochválil a ten o tom musí něco vědět, jelikož je malíř pokojů a má ten cit pro ty barvy.

Jak se z BFU stane vebdizajnér

Dalším krokem po designu je stránky oživit a tak BFU narazí na nejlepší program a to FrontPage (čti doslovně frontpage popř. frontpíč). Frontpíč umí výborné věci, nahraje obrázek do hlavičky stránky, i když ho sice nějak rozkostičkoval, ale protože neví čím by to mohlo být, nechá to tak, je přece zřetelné co na tom obrázku je. Umí podbarvit menu jakoukoliv barvou, kterou nabere známou technikou - zavřít oči - kliknout. Mrkne se tedy na další záložky ve fronpíči a to třeba HTML/kód. A hele, jak je dobrý, vytvořil stránky, které mají asi 1000 řádků, takže to jsou určitě stránky profesionální, když to vyplivlo tolik dat najednou. No nic, přepne se zpátky, stejně tomu nerozumí. Svoje první stránky BFU prodá Láďovi, malíři pokojů a protože je to kamarád tak za 1.200 Kč.

Jak si BFU vebdizajnér tiskne vizitky a následně otevírá DTP studio

Když už je tak slavný, že vytvořil internetové stránky, je třeba dostat se do podvědomí dalších zákazníků a tak si navrhne vizitky ve Wordu, ve kterém je přece tolik krásných fontů na výběr. Rovnou zkombinuje čtyři fonty a asi pět duhových barev. O den později Božence vykládá, že mu ty Lamy v tiskárně řekli, že to z té diskety nemůžou dostat, protože je pravděpodobně zničená. Přitom on, když ji vytáhl z počítače, tak ji položil vedle mobilu na stůl a potom si ji opatrně vložil do kabely, přece do té, co má to uzavírání na magnet. Tak obětoval CDečko a donesl jim to příště na CD, ale jsou to Lamy velké v té tiskárně, protože oni jemu vebdizajnérovi a grafikovi nebudou říkat, jak má udělat vizitku, ať se jsou bodnout s nějakýma křivkama či co. Vytiskne si to doma sám, dostal přece od Ládi 1.200 Kč, tak si za to jde koupit tiskárnu. Natiskne vizitky na kancelářský papír, který ještě bude třeba podlepit tvrdým kartonem a nastříhat. To mu udělá dcera, protože teď zrovna v první třídě stříhají písmenka do abecedy. A BFU následně utíká do prodejny a kupuje toner do tiskárny za 1.200 Kč, protože došla barva.

Jak jde BFU do knihkupectví

Chce se přece jen dozvědet něco více o vebdizajnu, když už v tom pracuje, tak si chce koupit knížku. Jede prstem po regále: CSS, PHP, HTML, Photoshop, Flash. Fotošop zná, ale ty ostatní slova mu nic neříkají a ty knihy jsou tak tlusté a stojí od 400 Kč, na to si ještě nevydělal. A stejně, frontpíč to umí všechno udělat za něj.

A jak to dopadlo?

BFU si v brzké době zajde pro živnostenský list a protože má už dlouhodobé zkušenosti s vebdizajnem (asi tak 6 měsíců) a není třeba se učit novým věcem, protože frontpíč to vše zkousne, zakládá svoji firmičku. Stránky běžně prodává od 15.000 Kč (když je to kámoš) do 30.000 Kč. Zde není již co dodat...

Snad jen, že ještě existuje druhá skupina webdesignérů

Jak se BFU webdesignerem stalVe věkové kategorii od 13 do 17 let. Začíná to úplně stejně jako u BFU, rodiče mu koupí počítač z hypermarketu, dále si z warezu stáhne FrontPage, Photoshop, ti lepší pak třeba Dreamweaver. A protože mu ten vebdizajn jde, tak udělá stránky klanu, kde se přibližně pět pubertálních jedinců v komentářích baví v jazyce nesrozumitelném a v podstatě je to web nečitelný, protože na černém pozadí se tmavě šedé písmo čte velice špatně. Pak vytvoří stránky pro svoji třídu, ale udělá změnu, na černém pozadí použije písmo tmavě červené, aby to slepí a staří učitelé nemohli přečíst. A ejhle, po tolika zkušenostech ze dvou webových stránek je z mladého najednou vebdizajnér.

Jak jde mladý vebdizajnér do knihkupectví a tiskne si vizitky

Mladý vebdizajnér do knihkupectví nechodí. Ve škole mají dost povinné četby, kterou nestíhá. A vizitky si také netiskne, protože on je tak dobrej, reklamu nepotřebuje a hned druhý den píše do profi webdesignerského studia a žádá o zaměstnání.

ICQ rozhovor

Po tomto pohovoru do zaměstnání mladý vebdizajnér ani neodpoví nebo vás rovnou pošle někam. Nevděčná to práce pro profesionální webdesignery, nikdo je nežádá o zaměstnání v kvádru a s kvalitním životopisem či referencemi, co by stály za zhlédnutí. Rovnou mu nějaký týpek na ICQ napíše: "čuss, nebyla by u vás nějaká práce?" A u firmy, která má několik zaměstnanců a špičkového grafika se zeptá, jestli by mu neudělali stránky pro klan zadarmo. A jestli ho kompletně nenaučí ten Textpattern nebo aspoň Wordpress nebo CSS?

Pár otázek na závěr

Opravdu si mladý vebdizajnére myslíš, že je všechno zadarmo? A opravdu si BFU myslíš, že je tvoje práce na profesionální úrovni, aby sis mohl účtovat tak nehorázné částky?

Třeba si teď říkáte, co mi dává právo tyto lidi kritizovat, ale ruku na srdce. Každý normální člověk se zdravým selským rozumem pozná pěkně zpracované stránky od opravdu škaredých. A nejvíce mě pobuřuje cena, za kterou špatný webdesigner pracuje. Nebála bych se to nazvat okrádaním lidí. Přeberte si to tedy jak chcete ;-)

Štítky: Ostatní


Komentáře

Michal
10. červen 2007, 15:21

Je to už celkem dávno, co jsem na tenhle článek narazil – teď jsem si ho přečetl po druhé, a opět se vším souhlasím. Samotná koncepce “jak se BFU vebdizajnérem stal” je opravdu dost nadsazená, ale když jsem viděl některá “portfolia” jemu podobná, sám jsem se nestačil divit, kdo všechno nabízí své služby ve webdesignu. Nejvíc se bavím nad různými blogy.cz, a tou fůrou článků o “programování” v php, kde autor neumí ani správně použít funkci echo :)

K vyjadřování “puberťáků”: moc zkušeností s tím naštěstí nemám, ale i tak někdy ztrácím trpělivost. Spíš než ve vlastním kontakt listu to sleduji na diskuzních fórech (wz, jnw, jpw). Někdy je to k smíchu, ale někdy bohužel k pláči.

Uvedu příklad: Poslední dobou na jaknaweb – 3x do týdne se tam někdo založí vlákno .htaccess / mod_rewrite a přepis na “hezké url” místo toho aby použil hledání, a řešení si našel. A pokud mu odpovíte byť jen odkazem na už vyřešený problém, obdaří vás nemálo nadávkami a přirovnáním k různým zvířatům jako je lama či jiné. A ještě se hádá.

Četl jsem o tom zajímavý článek od Hulána (Hulána nečtu, jeho styl se mi nelíbí, ale tohle bylo opravdu výstižné). A já z mé vlastní zkušenosti můžu říct, že vstřícná a slušná odpověď od někoho, kdo problematice tolik nerozumí dá člověku mnohem více, než skoro-hotové řešení spolu s výsměchem a nadávkami.

K “webdizajnu”: nezabývám se tím nějak dlouhou dobu, abych mohl říct, jak to chodí a co je dobře a co je špatně, ale některé zkušenosti jsem již nasbírat stihl, ale zatím dělám stránky jen pro zábavu. Neříkám si grafik, ale říkám si spíš kodér… Nechci mluvit o tom, “jak moc dobře umím to a to”, ale jen tvrdím, že kodování mi jde lépe než grafika či programování... Frontpage jsem zahodil asi po týdnu, když jsem zjistil, že mi do kódu generuje řádky, které tam nechci :) No a poznámkový blok jsem nakonec vyměnil za PSPad.

Myslím, že narozdíl od zmíněného BFU o sobě neříkám, jak jsem dobrej, ale jen říkám “ano, tohle zládnu”, nebo “ne, tohle asi ne”. Tvorba stránek mě baví, a doufám, že i někdy udělám pár webů na zakázku za € (nadsázka) :-)

mattonik
27. květen 2007, 10:58

Velmi podareny clanok. Celkom s nim suhlasim. Taktiez som rad, ze sa mi podarilo nezapadnut do tejto kategorie :)

Jura
25. květen 2007, 12:55

Perfektní článek. Souhlasím s tím, že dnes dělá weby každá lama. Stáhne si pár templates zdarma, trochu je pomrví ve FrontPage a řekne si o 5 tisíc. Já se spíš zabývám tvorbou firemní identity a typografií, ovšem několik webů už jsem taky stvořil včetně grafického návrhu, php kódu, atd. Akorát to trvalo vždy desítky hodin, protože odfláknutou práci nesnáším a nevyplácí se to při přepočtu na hodiny, je to pro mě spíš zábava :) Ještě bych dodal, že mnoha lidem dnes, hlavně teenagerům naprosto chybí sebekritika a zpětná vazba. Oni jsou prostě nejlepší a nikdo na ně nemá. Sice ani nenapíšou souvislou větu ale sebevědomí mají jako by řídíli půl světa :)

mibrt
18. květen 2007, 07:13

Perfektní článek, hned letěl do záložek, budu jej používat pro BFU s podobnými dotazy :)

Redaktor ovsem.net Jirka
9. květen 2007, 17:36

POZOR, nový přírůstek do skupiny tupců a blbečků, kteří se neumí chovat:

BLBEC č. 2

Jako bonusek přidávám osobní popis z ICQ detailu této slečny, který je asi všeříkající:

Jsem uplne normalni holka!Mam Rada hubu!!Nesnasim takovy kapely jako Tokio Hotel….......atd!Vsichni kamaradi me zboznujou a je semnou velka komedie!

Má ale pravdu, že je velmi komediální ;) to se musí nechat.

Upraveno:

Dotyčná však nelenila a využila kontaktního formuláře z mých firemních stránek, aby mi napsala tento hlod:

jako jak to mam stahnou nechaputo bo mi vsechny posli na email!!a tak aby stacilo na n kliknou a uz se stahaly ako teda alspon nejak tak!!zdar a pohni dekuju!!

petr.chutný
29. duben 2007, 21:09

Zajímavě psaný článek. Autor má hodně trpělivosti a věří v to že se i špatní můžou změnit, to hodně obdivuji (já bych se po třetí zprávě z icq s “XXX” už bavil jinak). Rád pomáhám lidem, co umí komunikovat alespoň trochu na úrovni a chápou že když od někoho něco chtějí, musí za to zaplatit přinejmenším svojí slušností :)

Redaktor ovsem.net Jirka
14. duben 2007, 14:11

w.one: tento web byl tvořen, když jsme se webdesignem ještě neživili a tvé rýpnutí beru, ale na tomto webu mě to netlačí, protože je poměrně hodně starý a ač to omýláme stále dokola, tak připravujeme nový... asi tolik.

Na druhou stranu díky, chybu jsem opravil a spíš se divím, že jsme vytvořili takový webík v době, kdy mi tato profese teprve začínala říkat pane a že na ní není tolik chyb.

A když se tím živíš profesionálně, tak na sebe hoď kontakt, rád se po velmi dlouhé době podívám na práce někoho, kdo nad svou prací přemýšlí (zejména nad grafikou) stejně jako si troufnu říci že my...

Johnyz
14. duben 2007, 14:07

no teda :-)) jiříku máš tam chybky, budeš to muset fixnout … samozřejmě až budeš mít el tiempo :))

w.one
14. duben 2007, 13:08

pobavil jsem se což je pravda a sám se s tím ve svém profesním životě setkávám denně, když vidím, co dokáže za zvěrstva i v dnešní době vyprodukovat “společnost”, která se živí tvorbou webů. Jako profesionálního grafika mne spíš mrzí, že tu hrůzu dokáží prodat a že ty návrhy někdo zaplatí. Sám se snažím dělat grafiku zajímavou a nad každou zakázkou přemýšlím, což se o mnohých říct nedá. Jenom si rýpnu do vašich stránek, když se zde oháníte kódem: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.ovsem.net%2F jen taková maličkost ;o)

PetrTwo
5. duben 2007, 00:07

Jirka: By mě zajímalo, kde se furt berou, deset jich člověk stačí “obsloužit” a další desítka už se toho dožaduje :( Mě se to tedy teďka vyhýbá, akorát občas někdo potřebuje seriózně poradit a to už je jiná :)

Redaktor ovsem.net Jirka
4. duben 2007, 15:50

To není pech, to je dennodenní zkušenost s mladými lidmi. A není to ten samej, protože každý puboš nadává jinak, tenhle byl v podstatě slušný.

universal
4. duben 2007, 14:02

..ukázka je excelentní...máš holt pech 8-)) hele a neprudí ti pořád ten samej, který se skrývá pod různým jménem 8-)))

Redaktor ovsem.net Jirka
2. duben 2007, 19:38

Menší ukázka pro nevěřící Tomáše – mrkněte na jeden z mých dneších “rozhovorů” s blbcem pubošem. Proto jsem se rozhodl založit sbírku blbců a ty nejlepší budu vystavovat na netu ;)

Redaktor ovsem.net Jirka
2. duben 2007, 13:31

Kdybychom se nechtěli podělit o informace, tak tenhle “e-zin” neexistuje. Jen si opravdu připadám jak icq-call-centrum… Proto mohu spíše mluvit o negativních zkušenostech s lidmi, kteří mě kontaktují. Si představ, že po čtyřsté znovu někomu vysvětluješ, že skutečně nevíš, kdy výjde ICQ 6 a že já už skutečně pozvánku nemám, protože ji po mě chtělo 399 lidí před ním… Občas je to sranda, ale spíš to zabírá moře času.

universal
2. duben 2007, 13:24

..pokud řešíš 1500 otázek vypadá to na otevření nějakého call centra 8-), v tomto případě chápu, že nestíháš a máš to asi jiné neboť mne si opravdu nikdo denně do ICQ nepřidává...co se týká know-how, když vím povím, popř. zveřejním a v čem mi ti puberťáci poradili? tak například jeden 13 letej mi pomohl s hudbou (fruity loops), další s grabováním a vůbec si neuvědomuju kdy mi kdo řekl, že jsem lama a poslal mě k šípku..asi žiju v jiné ČR 8-)) ahoj universal

Redaktor ovsem.net Jirka
31. březen 2007, 12:43

”...on pomůže zas mě...”

Právě jsem četl vtip dne.

Promiň, ale v tom případě si jediný člověk, o kterém mohu tvrdit, že ti pomohl puberťák. Má zkušenost je jiná (nevím, kolik lidí = puberťáků si tě za den přidá do kontakt listu… u mě je to průměrně 6 za den) a nikdo mi nikdy s ničím nepomohl. A pokud jim člověk neodpoví do 5 vteřin je podle nich lama a během půl minuty se nadávky stupňují, protože oni okamžitě potřebují odkaz na ten a ten program, chtějí serial na tu a tu aplikaci, chtějí pozváku na ICQ 6… A to jen proto, že neumí používat google.

Tohle nemá cenu s tebou řešit. Máš zcela jiné zkušenosti, neboť tvrdím, že ti denně nepíše 5 nových lidí přes ICQ nebo Skype…

A vědomosti alá vtlačený čtyřlístek je podle mě stále knowhow. A důkaz? => tisíce webdesignérských studií, které fungují na způsobu, proč bych neudělal web pro rodinu nebo pro svou školu. Grafické cítění a vědět jak je a bude knowhow…

Ale opět, jako ostatně vždy, nezatracuji mladé lidi, jen si pronásob to tvoje : ”a většinou se mi otevřenost vždy vyplatila” pátnácti sty lidmi a z většiny se ti stane drtivá menšina. Věř mi.

universal
31. březen 2007, 11:18

..”Každý normální člověk se zdravým selským rozumem pozná pěkně zpracované stránky od opravdu škaredých..to bych řekl, že je zásadní omyl celého článku. Lidem to nevadí, ba dokonce některá grafická zvěrstva (jako třeba vtlačený čtyřlístek) vyžadují a připadá jim to naprosto “úžasné”. A ještě jeden poznatek, pokud něco vím a mohu poradit, řeknu to i “drzému” puberťákovi, protože vím, že doba kdy jsme si z vědomostí dělali knoh-how je dávno pryč a vím, že on pomůže zas mě. Tato filosofie je na webu naprosto normální a já ji vítám..a většinou se mi otevřenost vždy vyplatila.
PS: docela by mě zajímalo, kde se dá stáhnout ten fotošop 8-))))))))

czeJURA
22. březen 2007, 01:17

Píšu ručně a a v Dreamwaveru dělám tabulky (vím že toho umí víc, ale ručně je ručně) a flash? Hýbat se mají prsty na klávesnici a ne obrázky :P

Jano
20. únor 2007, 17:29

jej, ...frontpič, ..to je tak dojebany program že až, ..som to skusil raz , dva krat, ..ale vsetko prehadzalo jak nema, ...tak som presiel na 1st page, ..ta aspon nerozhadzovala veci …a dostal som sa k zlatemu pokladu Dreamwever a Fireworks, no a samozrejme flash …v čom pracujete vy ?

Peter
13. únor 2007, 16:35

Po precitani som poslal celemu kanclu, niektori aj popadali od smiechu na zem :)
Inak, dost dost pekne napisane… Take od srdca :)
Si pamatam na svoje zaciatky, kde som po veceroch a vikendoch drtil knihy, kazda kritika bola pre mna prinos…
A tu teraz mladi namysleni frkani, zo dna na den by chceli velke veci robit.
Mne to pride, ze chlapci si niekde precitaju kde sa dobre plati, pozru 2-3 weby, a ajhla… to viem aj ja…
Dakujem

nepovinné, možno použít gravatar
nepovinné


Ovsem.net je na FacebookuOvsem.net je na TwitteruOdebírejte články přes RSS
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací