Jak se BFU webdesignerem stal ~ 3 strana | Ovsem.net - software, hardware, online hry, webdesign, Windows 7 / Vista / XP


Jak se BFU webdesignerem stal

Autor: Lenka Melčáková  |  11. říjen 2006  |  zobrazeno: 53 767×  |  99 komentářů

Jak se BFU webdesignerem stalNáš web většinou nebývá založen na negativních názorech nás redaktorů. Úspěšně se snažíme vyhýbat se kritizování různých programů a situací na internetu a ve světě. Ale již delší dobu mi nedá spát jedna věc a musím o ní napsat. Prostě musím, musím, musím. Proto se předem omlouvám běžným uživatelům počítače, kteří takoví nejsou, jak popisuji níže a také se omlouvám mladým lidem ve věku od 13 do 17 let, kteří jsou cílevědomí a pracují na sobě a vědí, že nic není zadarmo. Článek je psaný s nadsázkou, ale je v něm kus smutné pravdy. Snad mne pochopíte...

Kdo je to BFU

Krásný český překlad zní "Běžný Franta Uživatel." BFU poznáte snadno, zajde si do supermarketu a koupí si první počítač, který mu padne do oka za nějakých 25.000 Kč (hodnota PC je přitom asi 17.000 Kč). Pokud už počítač vlastní, tak v něm má stoletý prach, protože tu skřín logicky nemůže otevřít, aby neporušil reklamační řád. Nejčastější internetový prohlížeč je Internet Explorer, na ploše mu většinou visí kalendář ukazující, kdo má zrovna dneska svátek atd. Takových lidí je hodně a je to fajn, protože internet je mocný nástroj a skrývá plno netušených možností a obdivuji i ty starší, kteří si s počítačem opravdu poradí a jsou z internetu nadšení. Opačná situace nastává tehdy, kdy se BFU rozhodne stát profesionálem, ať v jakémkoliv oboru.

Jak BFU zjistí, že je grafikem

BFU měl v noci barevný sen a z toho usoudil, že má cit pro barvy. Opustí program malování ve Windows a stáhne si ten fotošop, o kterém psali někde na netu, že je to jeden z nejlepších grafických editorů. Rozdíl mezi malováním a Photoshopem je jako by jste skočili z pravěku do třetího tisíciletí. A tak objevil Ameriku, protože jak minule vyfotil novým digitálním fotoaparátem za 4.000 Kč svoji Boženku, tak měla škaredý jebák na čele a fotošop ho dokázal umazat. Také tou kouzelnou hůlkou se mu na fotce Boženky povedlo umazat pozadí, ale maličko jí to okousalo vlasy a prsty. Dále na něj fotošop chrlí nějaké #b5111b, #e25118 či co, ale když použije kapátko a se zavřenýma očima klikne kdekoliv na obrazovku, tak mu to vždy vybere nějakou krásnou a zářivou barvu. No a protože už BFU dávno trápila otázka, jak se vůbec dělají takové internetové stránky, tak si jen tak zkusil vytvořit grafický návrh. Určitě se mu povedl, protože i Láďa odvedle mu ho pochválil a ten o tom musí něco vědět, jelikož je malíř pokojů a má ten cit pro ty barvy.

Jak se z BFU stane vebdizajnér

Dalším krokem po designu je stránky oživit a tak BFU narazí na nejlepší program a to FrontPage (čti doslovně frontpage popř. frontpíč). Frontpíč umí výborné věci, nahraje obrázek do hlavičky stránky, i když ho sice nějak rozkostičkoval, ale protože neví čím by to mohlo být, nechá to tak, je přece zřetelné co na tom obrázku je. Umí podbarvit menu jakoukoliv barvou, kterou nabere známou technikou - zavřít oči - kliknout. Mrkne se tedy na další záložky ve fronpíči a to třeba HTML/kód. A hele, jak je dobrý, vytvořil stránky, které mají asi 1000 řádků, takže to jsou určitě stránky profesionální, když to vyplivlo tolik dat najednou. No nic, přepne se zpátky, stejně tomu nerozumí. Svoje první stránky BFU prodá Láďovi, malíři pokojů a protože je to kamarád tak za 1.200 Kč.

Jak si BFU vebdizajnér tiskne vizitky a následně otevírá DTP studio

Když už je tak slavný, že vytvořil internetové stránky, je třeba dostat se do podvědomí dalších zákazníků a tak si navrhne vizitky ve Wordu, ve kterém je přece tolik krásných fontů na výběr. Rovnou zkombinuje čtyři fonty a asi pět duhových barev. O den později Božence vykládá, že mu ty Lamy v tiskárně řekli, že to z té diskety nemůžou dostat, protože je pravděpodobně zničená. Přitom on, když ji vytáhl z počítače, tak ji položil vedle mobilu na stůl a potom si ji opatrně vložil do kabely, přece do té, co má to uzavírání na magnet. Tak obětoval CDečko a donesl jim to příště na CD, ale jsou to Lamy velké v té tiskárně, protože oni jemu vebdizajnérovi a grafikovi nebudou říkat, jak má udělat vizitku, ať se jsou bodnout s nějakýma křivkama či co. Vytiskne si to doma sám, dostal přece od Ládi 1.200 Kč, tak si za to jde koupit tiskárnu. Natiskne vizitky na kancelářský papír, který ještě bude třeba podlepit tvrdým kartonem a nastříhat. To mu udělá dcera, protože teď zrovna v první třídě stříhají písmenka do abecedy. A BFU následně utíká do prodejny a kupuje toner do tiskárny za 1.200 Kč, protože došla barva.

Jak jde BFU do knihkupectví

Chce se přece jen dozvědet něco více o vebdizajnu, když už v tom pracuje, tak si chce koupit knížku. Jede prstem po regále: CSS, PHP, HTML, Photoshop, Flash. Fotošop zná, ale ty ostatní slova mu nic neříkají a ty knihy jsou tak tlusté a stojí od 400 Kč, na to si ještě nevydělal. A stejně, frontpíč to umí všechno udělat za něj.

A jak to dopadlo?

BFU si v brzké době zajde pro živnostenský list a protože má už dlouhodobé zkušenosti s vebdizajnem (asi tak 6 měsíců) a není třeba se učit novým věcem, protože frontpíč to vše zkousne, zakládá svoji firmičku. Stránky běžně prodává od 15.000 Kč (když je to kámoš) do 30.000 Kč. Zde není již co dodat...

Snad jen, že ještě existuje druhá skupina webdesignérů

Jak se BFU webdesignerem stalVe věkové kategorii od 13 do 17 let. Začíná to úplně stejně jako u BFU, rodiče mu koupí počítač z hypermarketu, dále si z warezu stáhne FrontPage, Photoshop, ti lepší pak třeba Dreamweaver. A protože mu ten vebdizajn jde, tak udělá stránky klanu, kde se přibližně pět pubertálních jedinců v komentářích baví v jazyce nesrozumitelném a v podstatě je to web nečitelný, protože na černém pozadí se tmavě šedé písmo čte velice špatně. Pak vytvoří stránky pro svoji třídu, ale udělá změnu, na černém pozadí použije písmo tmavě červené, aby to slepí a staří učitelé nemohli přečíst. A ejhle, po tolika zkušenostech ze dvou webových stránek je z mladého najednou vebdizajnér.

Jak jde mladý vebdizajnér do knihkupectví a tiskne si vizitky

Mladý vebdizajnér do knihkupectví nechodí. Ve škole mají dost povinné četby, kterou nestíhá. A vizitky si také netiskne, protože on je tak dobrej, reklamu nepotřebuje a hned druhý den píše do profi webdesignerského studia a žádá o zaměstnání.

ICQ rozhovor

Po tomto pohovoru do zaměstnání mladý vebdizajnér ani neodpoví nebo vás rovnou pošle někam. Nevděčná to práce pro profesionální webdesignery, nikdo je nežádá o zaměstnání v kvádru a s kvalitním životopisem či referencemi, co by stály za zhlédnutí. Rovnou mu nějaký týpek na ICQ napíše: "čuss, nebyla by u vás nějaká práce?" A u firmy, která má několik zaměstnanců a špičkového grafika se zeptá, jestli by mu neudělali stránky pro klan zadarmo. A jestli ho kompletně nenaučí ten Textpattern nebo aspoň Wordpress nebo CSS?

Pár otázek na závěr

Opravdu si mladý vebdizajnére myslíš, že je všechno zadarmo? A opravdu si BFU myslíš, že je tvoje práce na profesionální úrovni, aby sis mohl účtovat tak nehorázné částky?

Třeba si teď říkáte, co mi dává právo tyto lidi kritizovat, ale ruku na srdce. Každý normální člověk se zdravým selským rozumem pozná pěkně zpracované stránky od opravdu škaredých. A nejvíce mě pobuřuje cena, za kterou špatný webdesigner pracuje. Nebála bych se to nazvat okrádaním lidí. Přeberte si to tedy jak chcete ;-)

Štítky: Ostatní


Komentáře

ra
22. leden 2007, 22:10

heh, ked ja si predstavim, ze som si stranky s navodmi a clankami stahoval, aby som si ich potom mohol offline precitat cez dialup. tony hodin pri citani a skumani novych veci. a teraz fakt napise kde kdo, a rovno chce aby som mu napisal navod ktory popisuje cela jedna kniha…

Honza
19. leden 2007, 09:48

Heledte, kde bych stáhl Frontpíč kluci o něm ve škole taky mluvěj a teď tady…plýs pošlete mi link..—-
Nene dělám si srandu, jo tenhle článek má opravdu něco do sebe…webům se věnuji 4roky..a taky sem začínal na Frontpage klikshit…Btw:Ta hranice věková je tak trošku přehnaná..

Pavel
16. leden 2007, 10:50

Tak.. vcelku zajímavý článek. Jen bych ještě rozlišil BFU, kterým je jedno že jsou BFU a BFU, kterým je po přečtení těchto stránek poněkud úzko. No, je pravda, že úcta k lidem a upřímnost k sobě samému je důležitá. A bez tohoto se dělá vždy vše těžko.

Richard
15. leden 2007, 18:25

Přátelé, děkuji za hezké počtení. Jsem standardní BFU (ačkoliv přesmyčka na BUF se mi líbí více :o)) a neumím stránky ani cokoliv jiného grafického tvořit. Ale přiznávám, že jsem kdysi měl tyto ambice, než jsem pochopil, že můj životní osud leží jinde. Naštěstí jsem tehdy měl dost rozumu na to, abych srovnal svoje velmi neumělé výtvory s tím, co vytvořili lidé, kteří tomu rozumí. A tak jsem došel k názoru, že každý ať dělá co umí a já se do webdesignu už nikdy srát nebudu a doufám, že jsem tímto světu prokázal velkou službu :o). Snad na to někteří výše popisovaní BFU a Mladí VFU časem taky dojdou. Pro klid všech doufám, že čím dříve, tím lépe.

Smaug
10. leden 2007, 21:14

jej mel sem tam este starou verzi :) za to se omluvam

Redaktor ovsem.net Johnyz
8. leden 2007, 12:19

máš pěkné stránky, ale zkus se na to podívat v Firefoxu 1

Smaug
7. leden 2007, 20:15

Super článek, pobavil mě :) Sám spadám do skupiny “13-17” a dokonce mezi skupinu “webdizajneru”, ale s timhle experimentuju uz hodne dlouho takze vim ze se po dvou mesicich ve FrontPagy nemuzu nazyvat senior web developer, ze. (Zlaty to casy kdyz sem si jako 10 letej klucina hral s FrontPagem)

Kazdopadne jsem rad ze jsem vyjimka… www.smaug.cz ;)

Balron
6. leden 2007, 15:39

Děkuju za super článek, u kterého sem se hezky pobavil :) S myšlenkou článku souhlasím resp. článek vystihuje častou realitu.

Xzone
4. leden 2007, 13:07

Děkuji za tento článek, velmi jsem se pobavil!!! ;-) Sic nedělám stránky profesionálně, ale jen pro zábavu a spíše pro známé, tak musím říct, že lidí, kteří tvrdí, že si nebo někomu tvoří web a pak se na to člověk podívá a je to splácanina a nebo blog (na které jsem silně alergický). No prostě závěrem hezký článek a ať je co nejméně BFU!!!

Redaktor ovsem.net Johnyz
29. prosinec 2006, 10:01

2anton007:
připravujeme nový design, tam už snad ta volba nebude. Náhled beru osobně jako podpůrnou pomůcku, když používám textile, abych věděl, jestli správně píšu odkaz atd ..

No a BFU si představuji takhle:
kámoš – potřebuji udělat www pro jednoho týpka.
já – ok a co by to mělo jako být.
kámoš – no víš, on to umí s podlahami a hodí se jako člověk na výpomoc.
já – no dobře a máš k tomu nějaké podklady ?
kámoš – no to vytvoříme spolu, on to totiž bere spíše jako brigádu, umí to dobře a rychle, ale nemá živnostňák
já – no tak jo a co na ty stránky mám dát, jak to mám aspoň napsat, máš aspoň kontakt na něho nebo co tam mám na ty stránky vůbec dát?
kámoš – tak .. já nevím, co tam mají napsané ti vaší podlaháři, nějak to prostě opiš.

Závěr úkolu: obsah si vycucej z prstu, naslibuj hory a doly a prdni to někam na www.
Poslal jsem ho někam, že tohle si sám může vytvořit na websnadno.cz anebo až bude vědět co chce, tak ať přijde.

anton007
28. prosinec 2006, 19:39

Ešte jedna vec, ja nie som na užívateľský komfort, na to mám kolegyne a kolegov, ale keď sa pridá článok, tá hláška dole Váš článok bol prijatý je nezmyselná, lebo ho vidím kúsok nad tým.
BFU,
Pri zadávaní toho čísla, ktoré niekedy neviem prečítať, ani ja, sa mi nechce klikať na tlačidlo, Odesla, ale keď stlačím Enter, tak ma len posunie na ďalšiu stránku, kde musím znova zadať to číslo pre ľudí. Nedal by sa nejako nastaviť aby default akcia bola Odeslat a nie Náhled?

anton007
28. prosinec 2006, 19:32

[39]
Ak máte času nazvyš, pozrite na Plone, ak neviete nič o programovaní, nevadí, netreba, ak sa niekedy budete chcieť naučiť programovať, Python je dobrý. A ak by ste nemohli žiť bez aplikačného servera, ZOPE sa dá, Plone beží nad tým.
Je tam moc dobrá vec, že od sekretárky, po kodaha, to môže použiť každý.
Sekretárka to zvládne, kodah si poradí.

anton007
28. prosinec 2006, 19:02

Článok, je fajn, ale ospravedlňuje Vás to, že sa zrejme nepohybujete v IT branži apreto neviete, aké sú tam ceny, BFU.

Na článku mi vadí jedna vec, kritizujete ľudí za niečo čo sami nespôsobili, a nemajú možnosť to ani pochopiť.

Strašne rád by som niečo napísal o entropií, ochladzovaní vesmíru, a tak, ale som veľmi unavený, a potreboval by som na to cieľovú skupinu.

Za článok by som dal 99 percent bodov.

ikso
28. prosinec 2006, 13:26

Zdravím,

toto je presne ono, podobný článok som mal v hlave už dosť dávno, ale nedokázal by som ho tak dobre spracovať, dobrá práca :)

Btw.. Ja mám 19 rokov a HTML, CSS a PHP s MySQL sa venujem celkom asi 3 roky. Spravil som síce pár stránok pre firmy, ale len ako po známosti. Ani po troch rokoch učenia sa webdesignu si netrúfam povedať, že to viem.

Človek sa stále učí a musí sa zdokonaľovať. Lenže to BFU nechápu a myslia tak, ako to opisuješ vo svojom článku. Zmenia názor ? Myslím, že áno. Keď dostanú pár faciek od života nebudú naveľa, že “vedia robiť stránky” ;)

radypala
28. prosinec 2006, 11:35

cas utekal a kedze som mnohym veciam nerozumel, nechal som ju bokom a kedze som pocul nieco o CSS nasiel som si pár stránok, a tiez som sa pricuil. vtedy uz som mal dvanásť.

Niekedy cez leto sme šli na oslavy narodenin, kde moj som stretol mojho uja, co som dlho nevidel a len tak nahodou skocila rec o internet. povedal som mu ze sa ucim html a css a on na to že robí pre firmu a že tiež takto začínal. Povedal mi, že dá nejaké programy na grafikku apod. Vtedy som ešte maloval v Malovaniu. Dal mi PS, Flash, Frontpage. Všetky som dal na moj pc ale ked som otvoril PS nevedel som čo mám robit. Chcel som niečo nakreslit, vypisovalo chybu ze nie jem mozne(vtedy som poje Vrstyva nepoznal). Tak som ho nechal bokom a dalej som robil webky bez neho. Ucil som sa PHP, a vytvoril aj moj prvy CMS system RS_TRIEDA. fungoval na baze suborov(zo suborov sa tahali data) a vyhral som s nim aj 3. miesto v lokalnej sutazi co som povazoval za uspech pre mna.O MySQL som vedel ze je to nejaky databazovy system, ale akosi som “nechcel” pochopit ako sa s ním narába.To m uz bolo 13 a opet razs om otvoril PS a zacal som hladat nejake tutorialy. A co dnes?

Mam 14 rokov(co je uz vela podla mna) a ovladam XHTML, CSS, v PHP som pokrocily, MySQL. Viem narabat s Photoshopom. To je asi moj pribeh :D.

radypala
28. prosinec 2006, 11:34

Podla mna to s tým mladým web-dziajnérom nieje pravda. Ja som začínal s tvorbou webu od 11, PC som nemal z hypermarketu ale z pc-shopu a dávno som vedel z čoho sa skladá pc.
moja prvá stránka vyzerala jednoducho(a jej dalsie verzie tiez). Opisem ju: mala zlte pozadie, ako hlavicka bola Rady´s page s velkym h1 , menu bolo v riadku. apod. Ale uz vtedy som sa ucil HTML, o Frontpage, PS, Flash som nevedel ze existuje.

Postupne som zacal spoznavat caro html a az prisiel koniec sk. roka a a som si kúpil knižku Naučte se C++ za 21 dní. Vtedy som akurát vedel, že je to prog. jazyk a že s ním môžem vytvorit “normalne” programy.

ada.acs
28. prosinec 2006, 11:07

Mno s tim BFU mate naprostou pravdu, opravdu je smutne, ze si kdejaky lamer zalozi firmu a uctuje si za nekvalitni praci obrovske castky…Druha cast clanku je take pravdiva, ovsem ne vzdycky…Ja napr. do teto kategorie spadam, ovsem chovani mam mnohem jine! Na druhou stranu znam lidi co se takhle chovaji…klan mam take a nas sponzor mi rikal jak mu chodi maily typu “cuz slisel sem ze sponzorujes klani nechcete nas sponsorovat?”. Ja se docela za takove lidi stydim, protoze me logicky ostatni hazou do stejneho pytle :(

Saha
20. prosinec 2006, 21:54

Bravo! tleskam… super clanek… :)))

Redaktor ovsem.net Jirka
18. prosinec 2006, 13:11

Peta: my se za ten článek nestydíme. Patříš mezi lidi, co rádi čtou jen mezi řádky. Hned v prvním odstavci je napsáno: Článek je psaný s nadsázkou, ale je v něm kus smutné pravdy... což si sám potvrdil. Takže jsme měli lhát? Jak může být urážlivé něco, co bylo napsáno s nadsázkou? Jedině tak, že se tě to osobně dotklo. Otázka tedy je, proč se tě to tak osobně dotklo? ;o)

Sprostá slova? Nenašel jsem ani jedno, ty ano?

Pokud jde o: Jejich umysly jsou dobre, ackoliv vysledky nejsou zrovna nejlepsi. Samozřjemě... ale článek není zaměřen tak, že všichni mladí designéři jsou BFU. Spolupracuji s asi 5 takovými mladými lidmi, kteří začínají a dávám jim pomocnou ruku. Ale ti všichni byli slušní. Starám se teď také krátce o moderátorství fóra stránek Webdesigners.cz (toho času zaspamováno ;o) o sekci Kritika WWW. No spíš jak o moderování se snažím kritizovat začínající webdeisgnéry a nejsem zrovna shovívavý, ale za vším je jasný cíl. Oddělit zrno od plev. Nabudit je k vyššímu výkonu. Jsou to začátečníci, ale chtějí být lepší... těm ale tenhle článek nebyl určen… což si nepochopil.

A na závěr prosím, zkus příště psát s diakritikou. Snažím se bojovat proti smskové generaci, která není schopna psát hezky česky.

peta
18. prosinec 2006, 12:06

Stydel bych se takovy clanek uverejnit. Ackoliv je tam spousta pravdy, je psane velice urazlivym stylem plnym sprostych slov. S autorem clanku bych se velice rychle rozkamaradil. Oni jsou take lidi a zaslouzi si lidske jednani. Jejich umysly jsou dobre, ackoliv vysledky nejsou zrovna nejlepsi.

nepovinné, možno použít gravatar
nepovinné


Ovsem.net je na FacebookuOvsem.net je na TwitteruOdebírejte články přes RSS
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací