Jak se BFU webdesignerem stal ~ 4 strana | Ovsem.net - software, hardware, online hry, webdesign, Windows 7 / Vista / XP


Jak se BFU webdesignerem stal

Autor: Lenka Melčáková  |  11. říjen 2006  |  zobrazeno: 53 325×  |  99 komentářů

Jak se BFU webdesignerem stalNáš web většinou nebývá založen na negativních názorech nás redaktorů. Úspěšně se snažíme vyhýbat se kritizování různých programů a situací na internetu a ve světě. Ale již delší dobu mi nedá spát jedna věc a musím o ní napsat. Prostě musím, musím, musím. Proto se předem omlouvám běžným uživatelům počítače, kteří takoví nejsou, jak popisuji níže a také se omlouvám mladým lidem ve věku od 13 do 17 let, kteří jsou cílevědomí a pracují na sobě a vědí, že nic není zadarmo. Článek je psaný s nadsázkou, ale je v něm kus smutné pravdy. Snad mne pochopíte...

Kdo je to BFU

Krásný český překlad zní "Běžný Franta Uživatel." BFU poznáte snadno, zajde si do supermarketu a koupí si první počítač, který mu padne do oka za nějakých 25.000 Kč (hodnota PC je přitom asi 17.000 Kč). Pokud už počítač vlastní, tak v něm má stoletý prach, protože tu skřín logicky nemůže otevřít, aby neporušil reklamační řád. Nejčastější internetový prohlížeč je Internet Explorer, na ploše mu většinou visí kalendář ukazující, kdo má zrovna dneska svátek atd. Takových lidí je hodně a je to fajn, protože internet je mocný nástroj a skrývá plno netušených možností a obdivuji i ty starší, kteří si s počítačem opravdu poradí a jsou z internetu nadšení. Opačná situace nastává tehdy, kdy se BFU rozhodne stát profesionálem, ať v jakémkoliv oboru.

Jak BFU zjistí, že je grafikem

BFU měl v noci barevný sen a z toho usoudil, že má cit pro barvy. Opustí program malování ve Windows a stáhne si ten fotošop, o kterém psali někde na netu, že je to jeden z nejlepších grafických editorů. Rozdíl mezi malováním a Photoshopem je jako by jste skočili z pravěku do třetího tisíciletí. A tak objevil Ameriku, protože jak minule vyfotil novým digitálním fotoaparátem za 4.000 Kč svoji Boženku, tak měla škaredý jebák na čele a fotošop ho dokázal umazat. Také tou kouzelnou hůlkou se mu na fotce Boženky povedlo umazat pozadí, ale maličko jí to okousalo vlasy a prsty. Dále na něj fotošop chrlí nějaké #b5111b, #e25118 či co, ale když použije kapátko a se zavřenýma očima klikne kdekoliv na obrazovku, tak mu to vždy vybere nějakou krásnou a zářivou barvu. No a protože už BFU dávno trápila otázka, jak se vůbec dělají takové internetové stránky, tak si jen tak zkusil vytvořit grafický návrh. Určitě se mu povedl, protože i Láďa odvedle mu ho pochválil a ten o tom musí něco vědět, jelikož je malíř pokojů a má ten cit pro ty barvy.

Jak se z BFU stane vebdizajnér

Dalším krokem po designu je stránky oživit a tak BFU narazí na nejlepší program a to FrontPage (čti doslovně frontpage popř. frontpíč). Frontpíč umí výborné věci, nahraje obrázek do hlavičky stránky, i když ho sice nějak rozkostičkoval, ale protože neví čím by to mohlo být, nechá to tak, je přece zřetelné co na tom obrázku je. Umí podbarvit menu jakoukoliv barvou, kterou nabere známou technikou - zavřít oči - kliknout. Mrkne se tedy na další záložky ve fronpíči a to třeba HTML/kód. A hele, jak je dobrý, vytvořil stránky, které mají asi 1000 řádků, takže to jsou určitě stránky profesionální, když to vyplivlo tolik dat najednou. No nic, přepne se zpátky, stejně tomu nerozumí. Svoje první stránky BFU prodá Láďovi, malíři pokojů a protože je to kamarád tak za 1.200 Kč.

Jak si BFU vebdizajnér tiskne vizitky a následně otevírá DTP studio

Když už je tak slavný, že vytvořil internetové stránky, je třeba dostat se do podvědomí dalších zákazníků a tak si navrhne vizitky ve Wordu, ve kterém je přece tolik krásných fontů na výběr. Rovnou zkombinuje čtyři fonty a asi pět duhových barev. O den později Božence vykládá, že mu ty Lamy v tiskárně řekli, že to z té diskety nemůžou dostat, protože je pravděpodobně zničená. Přitom on, když ji vytáhl z počítače, tak ji položil vedle mobilu na stůl a potom si ji opatrně vložil do kabely, přece do té, co má to uzavírání na magnet. Tak obětoval CDečko a donesl jim to příště na CD, ale jsou to Lamy velké v té tiskárně, protože oni jemu vebdizajnérovi a grafikovi nebudou říkat, jak má udělat vizitku, ať se jsou bodnout s nějakýma křivkama či co. Vytiskne si to doma sám, dostal přece od Ládi 1.200 Kč, tak si za to jde koupit tiskárnu. Natiskne vizitky na kancelářský papír, který ještě bude třeba podlepit tvrdým kartonem a nastříhat. To mu udělá dcera, protože teď zrovna v první třídě stříhají písmenka do abecedy. A BFU následně utíká do prodejny a kupuje toner do tiskárny za 1.200 Kč, protože došla barva.

Jak jde BFU do knihkupectví

Chce se přece jen dozvědet něco více o vebdizajnu, když už v tom pracuje, tak si chce koupit knížku. Jede prstem po regále: CSS, PHP, HTML, Photoshop, Flash. Fotošop zná, ale ty ostatní slova mu nic neříkají a ty knihy jsou tak tlusté a stojí od 400 Kč, na to si ještě nevydělal. A stejně, frontpíč to umí všechno udělat za něj.

A jak to dopadlo?

BFU si v brzké době zajde pro živnostenský list a protože má už dlouhodobé zkušenosti s vebdizajnem (asi tak 6 měsíců) a není třeba se učit novým věcem, protože frontpíč to vše zkousne, zakládá svoji firmičku. Stránky běžně prodává od 15.000 Kč (když je to kámoš) do 30.000 Kč. Zde není již co dodat...

Snad jen, že ještě existuje druhá skupina webdesignérů

Jak se BFU webdesignerem stalVe věkové kategorii od 13 do 17 let. Začíná to úplně stejně jako u BFU, rodiče mu koupí počítač z hypermarketu, dále si z warezu stáhne FrontPage, Photoshop, ti lepší pak třeba Dreamweaver. A protože mu ten vebdizajn jde, tak udělá stránky klanu, kde se přibližně pět pubertálních jedinců v komentářích baví v jazyce nesrozumitelném a v podstatě je to web nečitelný, protože na černém pozadí se tmavě šedé písmo čte velice špatně. Pak vytvoří stránky pro svoji třídu, ale udělá změnu, na černém pozadí použije písmo tmavě červené, aby to slepí a staří učitelé nemohli přečíst. A ejhle, po tolika zkušenostech ze dvou webových stránek je z mladého najednou vebdizajnér.

Jak jde mladý vebdizajnér do knihkupectví a tiskne si vizitky

Mladý vebdizajnér do knihkupectví nechodí. Ve škole mají dost povinné četby, kterou nestíhá. A vizitky si také netiskne, protože on je tak dobrej, reklamu nepotřebuje a hned druhý den píše do profi webdesignerského studia a žádá o zaměstnání.

ICQ rozhovor

Po tomto pohovoru do zaměstnání mladý vebdizajnér ani neodpoví nebo vás rovnou pošle někam. Nevděčná to práce pro profesionální webdesignery, nikdo je nežádá o zaměstnání v kvádru a s kvalitním životopisem či referencemi, co by stály za zhlédnutí. Rovnou mu nějaký týpek na ICQ napíše: "čuss, nebyla by u vás nějaká práce?" A u firmy, která má několik zaměstnanců a špičkového grafika se zeptá, jestli by mu neudělali stránky pro klan zadarmo. A jestli ho kompletně nenaučí ten Textpattern nebo aspoň Wordpress nebo CSS?

Pár otázek na závěr

Opravdu si mladý vebdizajnére myslíš, že je všechno zadarmo? A opravdu si BFU myslíš, že je tvoje práce na profesionální úrovni, aby sis mohl účtovat tak nehorázné částky?

Třeba si teď říkáte, co mi dává právo tyto lidi kritizovat, ale ruku na srdce. Každý normální člověk se zdravým selským rozumem pozná pěkně zpracované stránky od opravdu škaredých. A nejvíce mě pobuřuje cena, za kterou špatný webdesigner pracuje. Nebála bych se to nazvat okrádaním lidí. Přeberte si to tedy jak chcete ;-)

Štítky: Ostatní


Komentáře

Redaktor ovsem.net johnyz
18. listopad 2006, 20:24

[38] to je starý projekt a nemá cenu do něj investovat už ani minutu času, nebudu zde své problémy rozpitvávat. Nyní poznávám svět textpatternu (pouze kód, design je na jiných lidech) – kerolajna.com

lední brtník
18. listopad 2006, 17:50

[15] jako redaktor bys měl mít už nějakou zkušenost s jednáním s lidmi. asi ji nemáš, a když se mrkneš na svoje firemní stránky http://www.remicomp.cz/newremi/ (kódování češtiny, nastavení pozadí, čitelnost pidifontu pro zákazníky), není to žádná sláva, čili nechápu ten zupácký tón – to je ostatně jediné v čem jsme my češi dobří.
takže když nevíš s kým mluvíš, jednej tak jak tě to učili doma tatínek s maminkou – slušně.

Redaktor ovsem.netAutor článku Lenka
17. listopad 2006, 21:37

Alert: My přece ale nikomu nic nezakazujeme. Mrzí mě, že i ty čteš mezi řádky :-( Nikde se tam totiž nepíše, že by to podle mne Franta neměl dělat, ale píše se tam, že by to Franta neměl dělat za velké prachy. To je hlavní smysl tohoto článku. Není směřován na lidi co dělají web pro radost či pro kamarády. A usuzuji z tebe a z toho co děláš (viz. tvůj web), že nejsi vůbec takový jako popisuji v článku, ale právě naopak, schopný člověk který někam směřuje, takže tě vůbec článek nemusel urazit.

Alert
17. listopad 2006, 17:52

Budu trochu kritický... ne moc… je mi totiž 16 a silně se mě to dotklo, i když nedělám weby za peníze (jen pro radost) a ve skutečnosti chci být patologem ne webdesignérem, ale dělám je a tak… chci říct, že není všechno zlato co se třpytí... a nemůžete, ať už jste kdokoliv, zakázat Frantovi, aby si své stránky dělal, když má na svůj hosting peníze… ani mně, Honzovi, to nezakážete, a Honza vám ještě něco řekne navíc… Kdybyste byli / byla / byl nezávislým pozorovatelem, byl by článek prostě jen názor… jen názorem…. ale jelikož se sami zabýváte weby a to poměrně kvalitně, nemusíte hanět ostatní weby… nedělá to dobré renomé si myslím… ale tak… to je tak všechno no. Nevím, co k tomu říct, normálně bych nic nepsal, tahle stránka je mi sympatická, nicméně se mě to dotklo. Tak, nevím.

Marie
10. listopad 2006, 10:29

Pěkný článek. Také jsem takový FBU .-) moc se mi líbil a hodně mě pobavil. Díky

Petr
31. říjen 2006, 23:12

Michal:Ale svým způsobem hromada z nás tak začínala. Já taky ještě na 486DX2 kde sem sotva uměl spustit hru.Ani sem neveděl co v té zázračné bedínce je a najivně si myslel,že počítač je monitor.Později to bylo lepší Každý nějak začínal a frontpage je základ dělání prvního webu. Pro mě byl složitej. Tak sem hned začal html. Jediný co mě až tak moc nebere je dělat grafickej návrh. Ale pokud chceš pomoct jak by to mělo vypapadat a třeba něco zkusit aji z css. tak mrkni na http://www.zeroweb.org máš tam hromadu graf. navrhů a různejch věcí. Jeden z tama sem požil na moje stránky. Myslím že když to neděláš pro peníze, tak tím si pomůžeš aby ses v tom začal víc orientovat. Jen taková rada dle mýho názoru.
A jinak dobrej článek. Dost lidí takhle znám. Ještě že já mezi ně nepatřím. Jinak kdo chce tak se prsím mrknite na mí stránky a budu rád za krityku. Tu ocením asi víc jak chválu. Dík.

Michal
30. říjen 2006, 20:43

Článek mě celkem pobavil,ale záhy jsem si uvědomil,že mi nemá co být k smíchu. Začal jsem rozpoznávat určité prvky které mi jsou velmi podobné. Ano jsem onen 17 letý na front page začínající vebdizajnér. Jediná věc co mě utěšuje je, že tom nedělám pro peníze,ale pro zábavu. Bohužel i já jsem došel k nástroji zvanému Dreamweaver. První pohled mě ohromil,druhý uzemnil. Ohromilo mě množství funkcí uzemnilo mě množství funkcí. Došel jsem k logickému že tak to asi nepůjde. To je asi tak jediné k čemu jsem prozatím došel. Tenhle článek mi tak nějak pootevřel přivřené oči a nadsázka mi dalal najevo, že bych taky mohl velice brzy skončit jako BFU. Tato myšlenka mě natolik vyděsila,že ihned spouštím uninstall u Dreamweaver. Jednou,jednou si tě opět Dreamweavere nainstaluju a příště, příště už budeš Můj mocný nástroj…..

Redaktor ovsem.netAutor článku Lenka
26. říjen 2006, 14:22

Honza. Jen hloupý člověk nepochopí obsah článku a snaží se číst mezi řádky… A také naprosto vynechá obsah prvního odstavce, kde píšu něco o lidech, kteří se snaží zlepšovat a vědí že nic není zadarmo… A slovo nadsázka asi také není ve tvém slovníku… Ale stejně jako každý může psát na internetu o čem se mu zachce, tak stejně každý může mít svůj názor, jako ty, ale já vím že to co jsi napsal není pravda a proto mě to nechává klidnou :-)

Honza
26. říjen 2006, 13:11

A ty si koukám postoupil do dalšího stádia webmasterského vzdělání. Zjistil jsi, že prej existujou nějaký špatný stránky a tudíž jseš nejlepší na světě a můžeš o tom psát články..

Redaktor ovsem.net johnyz
23. říjen 2006, 22:29

no nekritizoval jsem tebel, ale mé nynější kamarády, kteří to přesně dělají dle mého vzoru. Děláme společně na jednom webu a mám takový pocit, že bych to radši měl komplet udělat sám.

Petronius
23. říjen 2006, 15:24

To Johnyz: Je to muj prvni zaplaceny web, rekl jsem si malo, uz jen proto, ze je dulezite nejak zacit a zviditelnit se. tech 5000 to priblizne da i s celorocnimi aktualizacemi (kterych neni malo). Jinak dekuju za kritiku.

Redaktor ovsem.net Johnyz
23. říjen 2006, 11:55

2Petronius: tvůj web se mi líbí, nevím kolik sis za něj řekl, ale pod 5 bych nešel. Samozřejmě, pokud tam nejsou vlivy typu kamarád/rodina atd.
Jinak v dnešní době nemá čas nikdo, takže pokud se tím neživíš profesionálně, tak je důležité, ať to vypadá k světu nehledě na kód.
BFU je podlě mě ten, který umí věci napolovic. Uvedu třeba příklad, který mluví sám za sebe. Část kódu je v html stránce, část někde v css.

img style="border:0px;" src="img/logo.jpg"

už tady je zjevné, že kdyby autor mohl, tak všechno zmixuje – html+css dohromady a vznikne z toho očividně guláš. Potom, když mu někdo řekne, ať to vycentruje doprava, tak to hledá další půl hodiny ve zdrojáku.
správný kód by měl být
img class="obrazek"
a potom v css definovaný obrázek:
.obrazek {background: #FFFFFF url('../images/logo.jpg') no-repeat; border:0;}

Jirka má také pravdu. Hodně BFU vybírá barvičky podle náhodného výběru, aniž by je nějak tankovalo, jestli to sedí nebo nesedí, placený software jde úplně mimo ně a nepřípustnost jakékoliv kritiky dělá uživatele pravým BFU.

Redaktor ovsem.net Jirka
23. říjen 2006, 10:48

Ahoj Petroniusi. Díky za tvůj názor, cením si ho. Článek skutečně nebyl zamýšlen, aby urazil všechny, kdo se webdesignem baví a dělají ho pro zábavu. Právě zde se jejich práce oceňuje, protože se učí a chtějí se zdokonalovat.

Článek naopak chtěl poukázat na ty, kteří ví, že pracují špatně a přesto za to často berou větší peníze než profesionální webdesigneři. A když nejde o peníze, tak o ten zlom, kdy se BFU rozhodne dělat webdesign za peníze, ale neudělá jediný krok navíc, aby se stal webdesignerem. Nesleduje trendy na internetu, stále používá pro celý layout tabulky, používá přímý stylopis, neumí html tagy a používá stále frontpage v režimu náhledu a zejména grafika pak není výsledkem citu pro barvy, ale skutečně náhodným výběrem z palety barev. Nehledě na to, že když skutečně chcete v tomhle podnikat, tak musíte také zainvestovat. Profesionální programy také něco stojí, což BFU nezajímá, protože v tom nepodnikají a tudíž to snižuje cenu jejich práce. Kdo nezkusil podnikat, tak nemá tušení, jak je těžké v této době rozjet vlastní firmu, vlastní podnikání. Vše chce investice, nehledě na ty prokleté daně. Tohle všechno BFU pomíjí, zejména ten software. Velmi rád bych uvedl odkazy na firmy, které nemají ani špetku grafického cítění a soudnosti za celou strukturu www stránek, ale nechci nikoho konkrétně zde uvádět.

Petronius
23. říjen 2006, 01:36

no, ted se stydim za tu hrubku, nevim jak se to stalo, nemam tohle rad a nestava se mi to casto… fuj… samozrejme “nebyt BFU”

Petronius
22. říjen 2006, 23:27

Ahoj web-arte a dalsi. Ten clanek mel byt sice s nadhledem, ale je podle me az prilis kriticky k neprofesionalnim webdesignerum… Neni mi 13, ale 21, ale jinak mate pravdu, s BFU bych u sebe nasel dost podobneho (snad jen, ze netvorim ve frontpage, ale v dreamweaver). Pokud by po me ale nekdo chtel web, tak cena kolem 15000 je naprosto nepredstavitelna a asi 10x nadhodnocena. Pravda, nepisu kod rucne (az na par tagu) a vim, ze muj zdrojak je silenej, proste to ale vim a nikomu nerikam, jak je dobrej – naopak. Snazim se o prehlednost a pekny design. Nemam cas se pri studiu prav jeste ucit dalsi postupy z nejakych knih v clanku zminovanych… Ale to jeste neznamena, ze nejlepsi weby jsou od profiku… Ono kdyz se kouknu na cenik, a ceny trosku propracovanejsiho webu zacinaji od 5000 a vyse, nevim co je spatne, oslovit nekoho levnejsiho, byt neprofesionala. Kouknete na www.volejbalcb.cz – zhodnotte, zda je to podle vas od BFU, mozna ano… Beru jakekoli nazory. Jinak clanek je urcite zajimavy a nebit BFU vebdizajnér, mozna bych se i vic zasmal :-D

Honza Mac
22. říjen 2006, 22:58

Super článek, líbí se mi pojmenování BFU :-)
Už vás mám v RSS. Líbí se mi tady vysoká kvalita článků, hezké pracování, linky, obrázky a vzhled :-)

SuE
21. říjen 2006, 13:20

Tak dneska jsem tu poprvé a určitě ne naposled, dobrý web tu máte :-)
A ty teenagery si moc neberte, je s nima docela fajn a zábava (zkušenosti z fora a webu o hře).. a těch pár exotů jaksi patří k věci

Filosof
19. říjen 2006, 09:23

Mluvíš mi naprosto z duše :-)))))))).. ale na druhou stranu.. z části BFU se nakonec narodí další generace webdesignérů.. možná..

Linvris
18. říjen 2006, 15:31

No, můžu jedině než souhlasit s tím názorem, že to, že ve 13 to mají lidé o hodně těžší, není pravda. Samo to poznáte. A souhlasím s Mufem, protože to je docela časně omýlané téma…

Erikson
17. říjen 2006, 22:26

Parádní článek jako bych tyhle lidi viděl :) A to ještě nesmíte zapomenout, že když jejich web pustíte v jiném prohlížeči než mají oni, nebo v jiném rozlišení vše se přesune a už z toho je mish mash :)))))

nepovinné, možno použít gravatar
nepovinné


Ovsem.net je na FacebookuOvsem.net je na TwitteruOdebírejte články přes RSS
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací